بهم خوردن تعادل اسید های چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶ می تواند عامل چاقی باشد

امگا ۳ و امگا ۶ دو اسید های چرب ضروری و بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند ، اما مهم این است که بین آنها تعادل برقرار باشد . اینک پژوهشگران می گویند عدم تعادل بین امگا۳ و امگا۶  می تواند عامل چاقی در افراد مستعد باشد . آنان اعلام کردند بالا بودن حد امگا۶ در بدن و پایین بودن سطح امگا۳ می‌تواند عامل چاقی باشد . دانشمندان  این نتیجه را در پی آزمایش با موشها به منظور تعیین تاثیر تغییرات در رژیم غذایی انجام دادند .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ، نتایج پژوهش های جدید  پژوهشگران فرانسوی این موضوع را به اثبات رسانده است. در یک آزمایش ، چهار نسل از موش به وسیله رژیم غذایی حاوی  ۳۵ درصد چربی امگا تغذیه شدند  این عدم تعادل تغذیه مشابه رژیم غذایی افراد در کشورهای توسعه یافته است .

امگا۶ و ۳ چربی‌های پلی‌غیراشباعم اصلی هستند که برای ارگانیسم ضروری بوده و بدن انسان قادر به تولید آنها نیست و لازم است از طریق موادغذایی آن را جذب کند.

امگا۶ در موادغذایی حیوانی و امگا۳ در مواد غذایی گیاهی مثل روغن کولزا و گوشت ماهی‌های چرب موجود است. طی ۴ دهه اخیر رژیم غذایی مردم در کشورهای صنعتی به سمت مصرف بیشتر امگا۶ و مصرف کمتر امگا۳ پیش رفته است.

در طول چهار دهه گذشته ، نسبت امگا ۶ به امگا ۳ در رژیم غذایی معمول غربی که در افراد سالم باید ۵ به ۱ باشد . در بسیاری از اروپا  ۱۵ به ۱ بوده و در ایالات متحد امریکا حتی تا تا ۴۰ به ۱  رسیده است . پژوهشگران می گویند این نسبت در شیر مادران ۶ به یک بوده است .

آنان می گویند میزان مصرف امگا  ۶ دویست و پنجاه درصد افزایش و مصرف امگا  ۳  چهل درصد کاهش یافته است. در حالی که پزشکان توصیه می‌کنند میزان امگا۶ به امگا۳ باید ۵ به ۱ باشد این میزان در حال حاضر ۴۰ به ۱ شده است.

هم اکنون کارشناسان در مورد اینکه درصد چربی در رژیم غذایی و یا مقدار مطلق کالری مصرفی  کدامیک بیشتر موجب چاقی می شوند اختلاف نظر دارند .

پژوهشگران می گویند نوع رژیم غذایی خانواده و همچنین ژنتیک افراد هر دو نقش موثر در بروز چاقی دارند .

محققان دانشگاه Mice-sophia Antipolis به همراه محققان مراکز CNRS و INRA پس از زیر نظر گرفتن ۴ گروه از موش‌ها به رژیم‌های غذایی متفاوت از نظر امگا۶ و امگا۳ به این نتیجه رسیدند که به هم خوردن تعادل امگا۶ و امگا۳ سبب افزایش حجم چربی و بروز ناراحتی‌های متابولیک، دیابت نوع۲ و التهاب می‌شود.

نتایج این تحقیق در مجله Lipid Research  منتشر شده است .

چه غذاهای حاوی امگا ۳ و ۶ هستند ؟

امگا ۳ در جانداران آبزی همچون قزل آلا، تن، هالیبوت (نوعی ماهی پهن بزرگ) و دیگر جانداران دریایی از جمله خزه و جلبک و نیز گیاهانی نظیر خرفه و همچنین دانه های روغنی را  وجود دارد .

اسیدهای چرب امگا ،۳ نقش مهمی در کارکرد فعالیت های مغذی و به خصوص تقویت حافظه و نیز فعالیت های قلب دارند. کارشناسان موسسه قلب آمریکا بنا بر یافته های خود مصرف مواد حاوی امگا ۳ را حداقل دو بار در هفته توصیه کرده اند.
اسیدهای چرب اُمگا-۳ شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) است در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.
اسیدهای چرب اُمگا-۶ شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شوند.
اگر بیماری خاصی نداشته باشید و پزشک برای شما مکمل امگا ۳ تجویز نکرده باشد استفاده از مکمل لازم نیست.از مواد غذایی حاوی امگا ۳ به اندازه ی متعادل و کافی استفاده کنید.مثلا مصرف دو بار در هفته ماهی -روزی ۱ عدد گردو با صبحانه و استفاده از روغن های مایع نام برده در برنج و سالاد و پخت و پز توصیه می شود .

  • جهت دانلود تولبار پزشکی اینجا را کلیک کنید


همکاران ما از نظرات و پیشنهادات شما استقبال می نمایند

نظر يا مطلب خود درباره اين مقاله را بفرماييد
اگر مي خواهيد تصويري در كنار نظر شما نشان داده شود اينجا را امتحان كنيد . gravatar

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word