‬مجله “‪ Metabolism‬ ‪and “Nutrition‬: رعایت رژیم غذایی کم کربوهیدارت در مبتلایان به دیابت نوع دوم که اضافه وزن دارند در کنترل قند و وزن بدن آنها تاثیر ماندگاری دارد.

Pezeshk.us-2

 دکتر “یورگن وستی نیلسن” و دکتر “اوا جونسون” از “کارلشمن” دریافتند ‪ ۱۶‬بیمار چاق مبتلا به دیابت که بیش از شش ماه رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند نسبت به ‪ ۱۵‬بیمار دیابتی که رژیم غذایی معمولی خود را رعایت می‌کردند، بهبود قابل توجهی در کنترل دیابت و وزن بدن آنها حاصل شد.

محققان در مطالعه خود نوشتند: پس از ‪ ۲۲‬ماه گروهی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند بهبود پایداری در کنترل وزن و قند بدن آنها مشاهده شد.

متوسط وزن بدن افرادی که در گروه رژیم غذایی کم کربوهیدارت قرار داشتند در آغاز این مطالعه ‪ ۱۰۰/۶‬کیلوگرم بود.

وزن بدن این افراد در عرض شش ماه به ‪ ۸۹/۲‬کیلوگرم کاهش یافت و در مدت ‪ ۲۲‬ماه به ‪ ۹۲‬کیلوگرم رسید.

علاوه بر این هموگلوبین ‪ A1c‬که نشانگر کنترل قند خون است در گروهی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند پس از یک سال از هشت درصد به هفت درصد کاهش یافت و پس از ‪ ۲۲‬ماه نیز میزان هموگلوبین هنوز پایین بود و در حد ‪ ۶/۹‬درصد باقی ماند.

میزان کالری در رژیم غذایی کم کربوهیدارت و رژیم غذایی غنی از کربوهیدارت یکسان بود (‪ ۱۸۰۰‬کیلوکالری برای مردان و ‪ ۱۶۰۰‬کیلوکالری برای زنان ) اما نسبت کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی متفاوت بود بطوری که این میزان در گروه کم کربوهیدارت به ترتیب: ‪ ۲۰‬درصد، ‪ ۳۰‬درصد و ‪ ۵۰‬درصد و در رژیم غذایی غنی از کربوهیدارت به ترتیب ‪ ۵۵‬تا ‪ ۶۰‬درصد، ‪ ۱۵‬درصد و ‪ ۲۵‬تا ‪ ۳۰‬درصد بود.

به گفته نیلسون چیزی به عنوان یک رژیم غذایی که همه بیماران باید آن را بپذیرند وجود ندارد. برخی ترجیح می‌دهند آنچه را به آن عادت کرده‌اند بخورند و با دارو میزان قند خون خود را کاهش دهند. سایرین ترجیح می‌دهند برای سالم‌تر شدن ،تغییرات اساسی در زندگی خود ایجاد کنند.

نیلسن در خصوص رژیم غذایی و دیابت اعتراف کرد اطلاعات ما در این‌باره بسیار کم است و بیماران باید از این موضوع آگاه باشند تا بتوانند خود تصمیم بگیرند و تصمیمات آنها باید مورد حمایت کامل قرار گیرد.

مشروح این مطالعه را می‌توانید در شماره ‪ ، ۲۰۰۶‬مجله “‪and Metabolism‬ ‪ “Nutrition‬بخوانید.



نظرتان را بنویسید (۰) یا ترک بک ارسال کنید.

اطلاعات این نوشته

این مطلب در تاریخ سه شنبه, ۶ تیر, ۱۳۸۵ و در دسته بندی مطالب اخبار تغذیه, بهداشت عمومي نوشته شده است .

شما مي‌توانيد نظرات را با خروجی RSS دنبال کنید. می توانید نظرتان را بنویسید, یا ترک بک ارسال کنید.



مطلب قبلی: مصرف کرم‌های ضد آفتاب غیر استاندارد ، ضایعات پوستی را تشدید می‌کند »
مطلب بعدی: مجله “‪Psychiatry‬ ‪ “Journal of Neurology, Neurosurgery and‬:برخلاف تصورات قبلی، بیماری صرع با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط نیست. »

بیشتر بخوانید

مطلب بالا را براي دوستان خود ارسال كنيد:

  • تبلیغات در سایت
** این مطلب را به زبانهای دیگر ترجمه کنید :


نظر خود را بنویسید

توجه: بازدید کننده گرامی در صورت امکان نظر خود را فارسی تایپ کنید.

*

Anti-spam image