افزودن مقدار زیادی روغن زیتون به غذا می تواند از ابعاد خسارت سلولی که در مواردی به سرطان منجر می شود بکاهد.

متخصصان می گویند افزودن مقدار زیادی روغن زیتون به غذا می تواند از ابعاد خسارت سلولی که در مواردی به سرطان منجر می شود بکاهد.

مطالعه به روی ۱۸۲ مرد اروپایی نشان داد که میزان یک ماده شیمیایی در بدن که نشانگر خسارت سلولی است در کسانی که روزانه ۲۵ میلی لیتر روغن زیتون مصرف کرده اند کمتر است.

تیم دانشمندان دانمارکی گفت که این ممکن است توضیح دهد چرا نرخ بسیاری از سرطان ها در شمال اروپا بالاتر از جنوب این قاره است، منطقه ای که روغن زیتون در آن بخش عمده ای از رژیم غذایی است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، نتایج این مطالعه در نشریه “فدراسیون انجمن های آمریکایی برای زیست شناسی تجربی” چاپ شده است.

کاهش ۱۳ درصدی

محققان بیمارستان دانشگاه کپنهاگ ۱۸۲ مرد سالم ۲۰ تا ۶۰ ساله از پنج کشور اروپایی را مورد مطالعه قرار دادند.

آنها طی یک دوره دو هفته ای روغن زیتون خالص، عادی یا پردازش شده را به غذای این افراد اضافه کردند.

در پایان مطالعه، دانشمندان میزان ماده ای موسوم به “۸oxodG” در بدن که نشانگر خسارت ناشی از اکسیداسیون بر سلول هاست را در ادرار این مردان اندازه گیری کردند.

خسارت ناشی از اکسیده شدن فرآیندی است که در آن توازن متابولیسمی سلول در اثر قرار گرفتن در معرض موادی که می تواند به تجمع رادیکال های آزاد منجر شود بر هم می خورد.

در دوران مطالعه میزان این ماده (۸oxodG) به اندازه ۱۳ درصد در بدن این مردان کاهش یافت.

در آغاز مطالعه، مردان شمال اروپا در مقایسه با مردان جنوب این قاره مقدار بیشتری ۸oxodG در بدن داشتند که موید این نظر است که روغن زیتون تاثیری کاهنده بر این ماده دارد.

فرق شمال و جنوب

روغن زیتون حاوی مجموعه ای از ترکیبات به نام فنول هاست که تصور می شود نقش یک ضداکسیدان قوی را بازی می کند.

اما محققان دانمارکی گفتند که مردان در این مطالعه از سه روغن مختلف که میزان فنول های آنها تفاوت داشت استفاده کردند، بنابراین بعید است که تاثیر محافظتی روغن زیتون تنها در فنول نهفته باشد.

آنها گفتند که در عوض “تک چربی های غیراشباع شده” (monounsaturated) در روغن زیتون احتمالا عامل این تاثیر است.

دانشمندان به سرپرستی دکتر هنریک پولسن نوشتند: “این داده ها شواهدی ارائه می کند که مصرف روغن زیتون توضیح دهنده تفاوت در نرخ ابتلا به سرطان میان شمال و جنوب اروپاست.”

دکتر انتیا مارتین از مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: “تاثیر رژیم غذایی بر خطر ابتلا به سرطان بسیار پیچیده است زیرا عناصر متفاوت بسیاری در غذاهایی که می خوریم وجود دارد.”

“هرچند این مطالعه حاکی است که روغن زیتون می تواند از خسارت دی اِن اِی که ممکن است به سرطان منجر شود بکاهد اما به مطالعات درازمدت بیشتری برای تایید آن نیاز است.”

او افزود: “به هر حال می دانیم که یک رژیم غذایی سالم و متوازن، که حاوی مقدار زیادی سبزیجات و میوه و مقدار محدودی گوشت قرمز و پردازش شده باشد، می تواند به کاهش خطر سرطان کمک کند.”

Popularity: 1% [?]

  • جهت دانلود تولبار پزشکی اینجا را کلیک کنید


همکاران ما از نظرات و پیشنهادات شما استقبال می نمایند

نظر يا مطلب خود درباره اين مقاله را بفرماييد
اگر مي خواهيد تصويري در كنار نظر شما نشان داده شود اينجا را امتحان كنيد . gravatar

*

Anti-spam image