خوردن روزانه مقداری شکلات تیره می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود و در نتیجه از خطر سکته مغزی بکاهد.

Pezeshk.us-2

تحقیقات تازه حاکی است که خوردن روزانه مقداری شکلات تیره می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود و در نتیجه از خطر سکته مغزی بکاهد.

۳۹۹۸۵۶۱۰۱۷.jpg

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی‌بی‌سی، دراین مطالعه ‪ ۴۴‬داوطلب مبتلا به فشار خون بالا به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه روزانه شش گرم شکلات تیره مصرف کردند و گروه دیگر همین مقدار شکلات سفید.

محققان در نشریه “امریکن مدیسین” (‪ (JAMA‬نوشتند که فشار خون اعضای گروه اول کمی افت کرد، اما گروه دیگر شاهد هیچگونه تغییری نبود.

با این حال بنیاد قلب انگلیس هشدار داد که شکلات “جزو تنقلات است ، نه داروها”.

این موضوع که کاکائو دارای خواص بهداشتی است تازگی ندارد و پژوهش‌های قبلی نیز حاکی بر این موضوع بود.

این خاصیت به مواد شیمیایی موجود در این گیاه به نام “فلاوانول”ها نسبت داده می‌شود.

بااین حال تصور می‌شد که برای کاهش فشار خون لازم است مقدار زیادی شکلات تیره مصرف شود و به علاوه فواید آن به خاطر بالا بودن مقدار چربی و قند در شکلات خنثی می‌شود.

اما محققان در بیمارستان دانشگاه کلن گفتند که آنها نشان داده‌اند که با مصرف تنها مقداراندکی شکلات، به اندازه روزانه ‪ ۳۰‬کالری، می‌توان به این نتیجه رسید.

آنها ‪ ۴۴‬نفر در فاصله سنی ‪ ۵۶‬تا ‪ ۷۳‬ساله را که از نظر فشار خون به دو گروه تقسیم می‌شدند مورد مطالعه قرار دادند. فشار خون یک گروه بین ‪۱۳۰/۸۵‬ تا ‪ ۱۳۹/۸۹‬بود که به “پیش فشارخون بالا” (‪ (prehypertension‬موسوم است.

فشار گروه دیگر ‪ ۱۴۰/۹۰‬تا ‪ ۱۶۰/۱۰۰‬بود که به فشار خون بالای مرحله یک موسوم است.

میزان وزن، گلوکوز و چربی بدن هیچ یک از کسانی که شکلات تیره مصرف کردند در دوره مطالعه تغییری نکرد. اما فشار “سیستولیک” (رقم بالایی) آنها به انداز ‪ ۲/۹‬میلی متر جیوه و فشار “دایاستولیک” (رقم پایینی) ‪ ۱/۹‬افت کرد.

محققان اشاره کردند که هرچند این افت اندک، اما از لحاظ تاثیر کلینیکی قابل توجه است. آنها نوشتند که کاهشی به اندازه سه میلیمتر جیوه می‌تواند “خطر نسبی مرگ دراثر سکته مغزی را هشت درصد، در اثر بیماری قلبی را به اندازه پنج درصد و در اثر سایر علل را به اندازه چهار درصد کاهش دهد.” آنها همچنین تاکید کردند که مصرف چند تکه شکلات تیره در روز خیلی آسانتر از “تغییرات مشکل در عادات” برای کاهش فشار است.

با این حال مهم است به یاد داشته باشیم که شکلات همچنین پر از چربی و کالری است و بنابراین زیاده‌روی در خوردن آن برای قلب خوب نیست.

میوه‌ها و سبزیجات طیفی از پلی فلاوانول‌ها را علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می‌رسانند و بنابراین مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بهترین راه حفاظت از قلب است و در ضمن لازم نیست نگران زیاد خوردن آن باشید.



نظرتان را بنویسید (۰) یا ترک بک ارسال کنید.

اطلاعات این نوشته

این مطلب در تاریخ یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۳۸۶ و در دسته بندی مطالب اخبار تغذیه, بهداشت عمومي نوشته شده است .

شما مي‌توانيد نظرات را با خروجی RSS دنبال کنید. می توانید نظرتان را بنویسید, یا ترک بک ارسال کنید.



مطلب قبلی: دولت برزیل پیشنهاد یک شرکت دارویی برای عرضه یک داروی مهم ایدز به بهای ارزانتر از قیمت بازار را پذیرفته است. »
مطلب بعدی: چهار دانشگاه ایران، شهید بهشتی، شاهد و تهران ، امسال در زمینه طب سنتی دانشجو می پذیرند. »

بیشتر بخوانید

مطلب بالا را براي دوستان خود ارسال كنيد:

  • تبلیغات در سایت
** این مطلب را به زبانهای دیگر ترجمه کنید :


نظر خود را بنویسید

توجه: بازدید کننده گرامی در صورت امکان نظر خود را فارسی تایپ کنید.

*

Anti-spam image